Od dnia 1 stycznia 2024 roku weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 października 2023 r. (pełna treść znajduje się tutaj) zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.
Wprowadzone zmiany dotyczą nowej numeracji wyrobów medycznych według kodów, a nie liczb porządkowych oraz zmiany w wysokości przyznanej refundacji.
W kodach na pieluchomajtki i zamienniki zmniejszeniu ulega udział pacjenta w finansowaniu wyrobów chłonnych do limitu oraz zostaje wprowadzony podział odpłatności na dorosłych i dla dzieci do ukończenia 18. roku życia.
Najważniejsze zmiany w refundacji wyrobów chłonnych:
Dotychczasowe kody P.100 i P.101 zostają zastąpione jednym kodem Y.06.01
Z godnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27.10.2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (Dz.U. 2022 poz. 2319) od dnia 01.01.2023r. zostają wprowadzone nowe limity finansowania środków pomocniczych wydawanych na zlecenie, a refundacja będzie zależna od minimalnej chłonności produktu.
Co się dokładnie zmieni?
Wystawianie i weryfikacja zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne odbywa się podczas konsultacji pacjenta, teleporady lub osobistej wizyty u lekarza. Lekarze mają możliwość weryfikacji zlecenia od razu, co zwalnia pacjenta z wizyty w oddziału wojewódzkiego NFZ.
Po 1 lipca 2023 roku otrzymasz od lekarza, pielęgniarki, położnej lub fizjoterapeuty zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne w formie elektronicznej (e-zlecenie). Jest ono podobne do e-recepty.
Jak złożyć zamówienie w naszym sklepie?
Do złożenia zamówienia na refundowane wyroby medyczne dostępne w naszym sklepie potrzebujesz:
Po uzupełnieniu numeru zlecenia oraz PESEL, zaznacz miesiące, jakie chcesz zrealizować po czym wciśnij Zapisz.
Uwaga! Uzupełnij numery zleceń oraz PESEL przy każdym z refundowanych produktów.
Pamiętaj, że do realizacji zamówienia przystąpimy zgodnie z pierwszym miesiącem, jaki zaznaczysz w zamówieniu, np.:
Sytuacja A: Otrzymaliśmy zamówienie 10 stycznia na miesiące: styczeń, luty, marzec. W ciągu 24 godzin w dzień roboczy zweryfikujemy poprawność danych. W przypadku pozytywnej weryfikacji, tego samego dnia przystąpimy do realizacji zamówienia. Jeśli weryfikacja będzie negatywna, skontaktujemy się z Tobą i przekażemy dalsze instrukcje.
Sytuacja B: Otrzymaliśmy zamówienie 10 stycznia na miesiące: luty, marzec, kwiecień. Do zweryfikowania poprawności danych przystąpimy najwcześniej w pierwszy dzień roboczy lutego i podobnie jak w sytuacji „A” w przypadku pozytywnej weryfikacji, tego samego dnia zaczniemy realizację zamówienia. Jeśli weryfikacja będzie negatywna, skontaktujemy się z Tobą i przekażemy dalsze instrukcje.
Co zrobić gdy zlecenie które otrzymałeś od lekarza w formie papierowej nie zawiera numeru zlecenia?
Udaj się do najbliższego oddziału NFZ w celu potwierdzenia zlecenia i nadania numeru ewidencyjnego lub kodu PIN. Następnie, możesz wrócić do złożenia zamówienia w naszym sklepie.
Lekarz może wystawić zlecenie maksymalnie na 12 miesięcy, a pacjent może je realizować w częściach obejmujących okresy nie krótsze niż miesiąc i nie dłuższe niż 6 miesięcy. Zlecenie z e-potwierdzeniem trzeba zrealizować w całości u jednego realizatora. W przypadku e-zleceń nie ma takiego obowiązku.
Kolejne zamówienia możesz zrealizować na podstawie numeru zlecenia.
Po uzupełnieniu danych zlecenia, kliknij Przejdź do kasy. Postępuj zgodnie z komunikatami, które pojawią się na ekranie, wybierz adres dostawy, ew. fakturę VAT, sposób dostawy i formę płatności.
W podsumowaniu zakupów uzupełnij pole Odbiorca wyrobu medycznego.
Sprawdź poprawność danych i kliknij Zamawiam z obowiązkiem zapłaty.
Gotowe!
Jeśli masz dodatkowe pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z naszym Biurem Obsługi Klienta Telefon +48 22 390 52 35.
Zlecenie potwierdzone elektroniczne lekarz może wystawić jednorazowo maksymalnie na 12 miesięcy, a pacjent może je realizować w częściach obejmujących okresy nie krótsze niż miesiąc i nie dłuższe niż 6 miesięcy.
Wszystkie części zlecenia należy zrealizować w jednym miejscu, ponieważ NFZ nie umożliwia realizacji u kilku świadczeniodawców.
Kolejne zamówienia realizuje się na podstawie numeru zlecenia.
Ważne! Nie można zrealizować miesięcy, które już upłynęły.
Sprawdź, jak wygląda wypełniony wzór zlecenia na wyroby medyczne.
Jeżeli masz już numer zlecenia złóż zamówienie przez nasz sklep internetowy chlonne24.pl lub telefonicznie +48 22 390 52 35.
Kurier przywiezie zamówione produkty.
Dostawa jest darmowa.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 grudnia 2022r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie nie musisz podpisywać potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego.
I gotowe :)
Pobierz >> naszą prostą cheklistę << i sprawdź z nią dokumenty przed złożeniem zamówienia.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27.10.2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (Dz.U. 2021 poz. 1691) od dnia 01.01.2023r. zostają wprowadzone zmiany w refundacji wyrobów chłonnych wydawanych na zlecenie, a refundacja będzie zależna od minimalnej chłonności produktu.
UWAGA: Zlecenia wystawione przed 01.01.2023r. nie tracą swojej ważności, natomiast będą realizowane na nowych zasadach.
Co dokładnie się zmieni?
Więcej o zmianach w refundacji dowiesz się tutaj.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, wskazuje, że dofinansowanie przysługuje osobom ubezpieczonym, u których problem nietrzymania moczu lub stolca związany jest m.in. z chorobą nowotworową, upośledzeniem umysłowym, otępieniem starczym, wadami wrodzonymi, chorobami układu nerwowego czy uszkodzeniem dróg moczowych. Pełną listę wskazań refundacyjnych można znaleźć w załączniku do Rozporządzenia.
Zgodnie z: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, refundowane są pieluchomajtki, majtki chłonne, pieluchy anatomiczne, wkładki urologiczne, podkłady chłonne. W ramach zlecenia możesz dowolnie wybierać odpowiednie produkty. Na przykład, możesz kupić pieluchy anatomiczne + podkłady chłonne + pieluchomajtki różnych firm.
Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie są realizowane wyłącznie w miesiącach, na które zostały wystawione, z wyłączeniem miesięcy, które upłynęły. (Na podstawie: art. 38d. ust. 5, Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Kontynuacja zlecenia na wyroby medyczne może zostać zrealizowana w pierwszym dotychczas niezrealizowanym miesiącu zlecenia, z wyłączeniem miesięcy które upłynęły. (Na podstawie: art. 38d. ust. 5, Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).
Poniżej przedstawiamy aktualne limity finansowania na środki chłonne obowiązujące w 2023r:
Grupa i liczba porządkowa wyrobu medycznego | Nazwa wyrobu medycznego | Limit finansowania ze środków publicznych | Wysokość udziału własnego Świadczeniobiorcy |
---|---|---|---|
P.100/P.101 |
Pieluchomajtki lub pieluchy anatomiczne, lub majtki chłonne, lub podkłady,
lub wkłady anatomiczne, lub wkładki urologiczne zamiennie do
90 sztuk miesięcznie; chłonność zgodna z normą ISO 11948 |
1,00 zł za sztukę – minimalna chłonność 450 g |
30 % do limitu + wszystko co powyżej limitu dopłaca Pacjent z własnego budżetu |
1,70 zł za sztukę – minimalna chłonność 1.000 g w przypadku majtek chłonnych 1.400 g w przypadku pieluch anatomicznych i pieluchomajtek |
|||
2,30 zł za sztukę – Minimalna chłonność 1.400 g w przypadku majtek chłonnych 2.500 g w przypadku pieluchomajtek |
Limit ilościowy pozostaje BEZ ZMIAN, czyli do 90 sztuk miesięcznie dla kodu P.100 i P.101
Wyjątek stanowią Pacjenci posiadający uprawnienia dodatkowe (47DN,ZN,47ZND).
Osobami, które mają prawo do 100% refundacji do limitu sztuk wystawionych na zleceniu pozostają bez zmian inwalidzi wojenni (47IB), inwalidzi wojskowi (47IW) oraz osoby represjonowane (47OR).
Przykłady obliczania refundacji na aktualnych zasadach w 2023r. sprawdzisz tutaj.
Jeśli masz dodatkowe pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z naszym Biurem Obsługi Klienta Telefon +48 22 390 52 35.
Osobami, uprawnionymi do wystawienia zlecenia na zaopatrzenie w środki chłonne, są lekarze, posiadający specjalizację w dziedzinie:
Kontynuacja zlecenia może zostać wystawiona również przez:
Poniżej przedstawiamy tekst rozporządzenia Ministra Zdrowia oraz załącznik do rozporządzenia:
Pobierz: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie
oraz Załącznik do Rozporządzenia - wykaz wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (środki chłonne - P.100, P.101)
Pobierz: Wzór zlecenia
Pacjenci z orzeczeniem o znacznej niepełnosprawności 47ZN/ZND oraz dzieci objęte „Ustawą za życiem” 47DN mają możliwość korzystania z nielimitowanej ilości sztuk wyrobów chłonnych miesięcznie. W przypadku tych osób został zniesiony limit ilościowy.
Decyzję ile sztuk wpisać na zleceniu podejmuje lekarz bądź osoba uprawniona do wystawienia zlecenia.
Co oznaczają na zleceniu kody 47DN, 47ZN, 47ZDN?